De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Export

De globalisering van de wereldeconomie zet zich de laatste jaren sterk door en leidt tot de opkomst van nieuwe economische machten. Om sterker te staan in deze internationale omgeving moet de Vlaamse en ook de Limburgse economie zich actiever begeven op de wereldmarkt. Ruim drie kwart van de Limburgse producten zijn immers bestemd voor de export. Deze export neemt sinds enkele jaren toe en heeft nog meer groeipotentieel.

De provincie Limburg is van mening dat het nuttig is om vooral de kleine en middelgrote ondernemingen extra te informeren en te sensibiliseren om te exporteren. In het kader hiervan werden onderstaande projecten gestart.

Limburgse exportprijs

Sinds 2015 reikt Voka – Kamer van Koophandel Limburg de Limburgse Exportprijs uit, om zo de internationale prestaties van onze bedrijven in de kijker te zetten. De prijzen worden uitgereikt in drie categorieën:

  • Born globals
  • Bedrijven met minder dan 50 werknemers
  • Bedrijven met meer dan 50 werknemers

De kandidaten worden door een professionele jury onder meer beoordeeld op het aandeel van export in hun omzet, de geografische diversificatie in hun export, hun exportbeleid en de toekomstperspectieven.
De uitreiking gebeurt steeds begin oktober tijdens de Week van het Internationaal Ondernemen.

Voor meer informatie verwijzen we naar de website van Voka - Kamer van Koophandel Limburg.

Bevordering internationalisatie Limburgse bedrijven

Voka - Kamer van Koophandel Limburg voert momenteel een SALK-project uit om de Limburgse bedrijven met exportpotentieel te sensibiliseren en te overtuigen om internationale markten aan te boren.

Lees meer hierover op onze SALK website.

Imagocampagne "1 in de wereld"

Naast het informeren en adviseren van Limburgse kmo’s, is het eveneens belangrijk dat alle Limburgse kmo’s doordrongen geraken van het feit dat zij op lange termijn niet kunnen overleven als ze niet strategisch nadenken over de mogelijke internationalisatie van hun bedrijf. Daarom zal er in 2013 een imagocampagne: “1 in de wereld” worden opgezet, waarbij unieke Limburgse wereldbedrijven op de kaart worden gezet. Hierover later meer.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

dinsdag, 05 juni 2018
Beste stagiairs, beste stageschool en beste stagebedrijf samen op het podium
Vorige donderdag hebben een 400-tal aanwezigen in de Limburghal van Genk de uitreiking van de StageAwards bijgewoond. De uitreiking ging gepaard met het toekennen van de StageLabels. Beiden vormen het...
vrijdag, 01 juni 2018
Innovatie is de beste bedrijfsstrategie om de concurrentie voor te blijven. Innovatie komt echter niet zomaar. Het is belangrijk dat er een klimaat van innovatiestimulering wordt gecreëerd en de...
dinsdag, 03 april 2018
Chris Slaets en Erik Gerits aan de ingang van de Bouwcampus
Op het Wetenschapspark in Diepenbeek is op 23 maart de gloednieuwe Bouwcampus officieel geopend. Het wordt de thuisbasis van Confederatie Bouw Limburg, de Construction Academy en Constructiv, maar is...