De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
druk verkeer aan de schoolpoort in Leopoldsburg

Mobiliteitsanalyse – Zuidelijke Omleidingsweg Leopoldsburg

In het kader van het PRUP "Kleinstedelijk gebied Leopoldsburg" werd een onderzoek van de mobiliteitseffecten uitgevoerd. Hieruit bleek dat door bijkomende ruimtelijke ontwikkelingen de verkeersproblemen van doorstroming, leefbaarheid en veiligheid nog zullen toenemen. Een ruimer onderzoek naar een structurele oplossing bleek noodzakelijk.

In het Strategisch Actieplan Limburg in Kwadraat (SALK) werden budgetten voorzien om een mobiliteitsanalyse uit te voeren voor Leopoldsburg in functie van een zuidelijke omleidingsweg. Deze studie werd in 2015-2016 door studiebureau ARCADIS BELGIUM uitgevoerd. Het doel van deze mobiliteitsanalyse was niet alleen het inventariseren van de huidige en de te verwachten verkeersproblemen maar ook het uitwerken van mogelijke oplossingen. Er werd ook onderzocht of en op welke manier een omleidingsweg de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid van het centrum van Leopoldsburg en Heppen zou kunnen verbeteren. De studie werd in 2016 afgerond.

In een eerste fase werden uitgebreide verkeersmetingen uitgevoerd om de huidige problematiek duidelijk in kaart te brengen. Door op een 10-tal locaties het verkeer op diverse manieren te registreren, kreeg men een beeld van de intensiteit, de herkomst en de bestemming van het verkeer, de gevolgde routes (incl. sluiproutes), de reistijden, de voertuigclassificatie enz.

In een tweede fase werd een uitgebreid verkeersleefbaarheidsonderzoek gevoerd. Hierbij werd geobjectiveerd hoe groot de problemen van leefbaarheid en veiligheid zijn en wat de aard ervan is. Elementen als geluidshinder, oversteekbaarheid, snelheid, verkeersonveiligheid maar ook de verhouding verkeersruimte, verblijfsruimte, voetpadbreedte, groenvoorziening werden onderzocht en beoordeeld.

Vertrekkende vanuit de resultaten van alle onderzoeken werd een probleemanalyse gemaakt. Er werden doelstellingen geformuleerd en mogelijke oplossingen/alternatieven vastgelegd die de verkeersleefbaarheid en -veiligheid in Leopoldsburg centrum en de kern van Heppen kunnen verhogen, het doorgaand verkeer doorheen Leopoldsburg centrum en de kern van Heppen beperken, de ontsluiting van het kleinstedelijk gebied Leopoldsburg optimaliseren en de barrièrewerking van de spoorlijn opheffen of tenminste verkleinen.

Het gevoerde onderzoek biedt een gefundeerde basis en levert het kader waarbinnen effectieve oplossingen kunnen worden uitgewerkt.

Te downloaden

Nieuws

maandag, 21 oktober 2019
Limburg Lezingen - Pieter Ballon - De stad is een boek
Ook dit najaar ben je welkom op een editie van "Limburg Lezingen" ... In de lezing van 2 december a.s. brengt Pieter Ballon zijn passie voor steden, kunst en technologie samen en biedt hij een blik...
donderdag, 17 oktober 2019
Op vrijdag 11 oktober werd het captatieverbod op de onbevaarbare waterlopen in de provincie Limburg al opgeheven. Het captatie- en recreatieverbod dd. 06/09/19 op de bevaarbare waterlopen bleef wel...
donderdag, 17 oktober 2019
Op voorstel van Inge Moors (CD&V), gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening, zette de provincieraad in de zitting van 16 oktober het licht op groen voor het voorlopige ontwerp van het ruimtelijk...