BEELD
cirkelvormige radar met draaiende elektromagnetische golven
in de cirkel: de grenzen van de provincie Limburg
rechts en links: oorlogsvliegtuigen en vallende bommen
geluid van elektromagnetische golven
TITEL IN BEELD
"Onder de RADAR"
B17 stort neer.
BEELD
video met luchtbeelden van Maaseik, kanaal
BEELD
Ronny Witting, erkend detectorist
RONNY WITTING VERTELT
Ik ben Ronny Witting, ondervoorzitter van de Heemkundige Kring WOTRA Neeroeteren. Wij kregen in 2019 de vraag van Bert Beckers uit Tessenderlo of wij meer wisten over de gevallen B17 43 38 650.
BEELD
archieffoto van het neergestorte vliegtuig; copyright Bert Beckers
RONNY WITTING VERTELT
Hij heeft me toen een foto opgestuurd. Toen ik die foto zag, herkende ik onmiddellijk het gebied: ik zag de brug, ik zag de bunker. Ik dacht: hier moet ik verder mee gaan, vermits ik al van in 2014 mensen interview over de Tweede Wereldoorlog. Louis Stieners vertelde mij toen al dat er een vliegtuig moest gevallen zijn in Voorshoven. Ik heb hem niet meer kunnen spreken, want hij was ondertussen overleden. Dan zijn er nog andere getuigen, waaronder Pierre Leurs. Hij vertelde me dat "die" (het vliegtuig) hier dus op de velden moest liggen … maar ja, die velden zijn groot … dus begin maar te zoeken …
BEELD
video met luchtbeelden van Maaseik, kanaal
BEELD
Pierre Leurs, getuige
PIERRE LEURS VERTELT
In ’44 was ik 7 jaar, toen die "vlieger" hier gevallen is … Ik heb het allemaal gezien. Vanaf het moment dat die "vlieger" richting Waterloos vloog … met een abnormaal geluid. Wij zagen die mensen, de piloten, daar uitspringen … Als ik het me goed herinner, waren het er zes of zeven die uit het vliegtuig sprongen.
BEELD
archieffoto van de bemanning vóór het vliegtuig; copyright Bert Beckers
BEELD
archieffoto van de Engelse piloot; copyright Bert Beckers
PIERRE LEURS VERTELT
Maar die "vlieger" kwam terug … ik denk dat ze er iets aan gedaan hadden dat die rondcirkelde … en die (het vliegtuig) is dan in het kanaal gevallen. Aan de andere kant "pakte" het vliegtuig een eikenboom mee, daar is hij tegen gecrasht, anders was hij wel in het veld neergekomen.
BEELD
archieffoto van een Engels vliegtuig - copyright Ronny Witting
BEELD
archieffoto, luchtfoto van Maaseik – copyright provincie Limburg en UGent
PIERRE LEURS VERTELT
Ja, wij waren er onmiddellijk …
BEELD
video met beelden van voorbijvarend schip op het kanaal, oever van het kanaal, bomen
PIERRE LEURS VERTELT
Ik herinner mij nog dat hier overal brokstukken lagen aan deze kant van de bomen. De "vlieger", met romp en al, die lag aan de kant van het kanaal. Wij zijn daar – als kinderen – in geweest …
BEELD
archieffoto van het neergestorte Engelse vliegtuig - copyright Bert Beckers
PIERRE LEURS VERTELT
Dat was immens groot vanbinnen. Wij hadden zoiets nog nooit gezien. Dat was wel interessant voor de kinderen in die tijd. Eén van de kinderen – mijn kameraad, zal ik zeggen – die had snoepjes gevonden in die "vlieger" en die had die "opgesnoept" … Dat waren zo’n soort "mentekes" (pastilles), meenden ze. Ocharme, dat "manneke" heeft de hele nacht niet geslapen. Hij kon niet slapen. Ik denk dat het pilletjes waren voor de piloot om wakker te blijven. Want die kwamen van Engeland en die moesten in Duitsland gaan bombarderen. Die zaten toch uren in die "vlieger". Ik denk persoonlijk dat het dat geweest is … Het kunnen ook "drugs" geweest zijn, dat weet ik niet, hé …
BEELD
foto van een veldweg, maisveld en bomen, Maaseik
BEELD
video met luchtbeelden van Maaseik
RONNY WITTING VERTELT
Toen ben ik terechtgekomen bij Hubert Neyens, "Bèr Nieskens" in de volksmond. Die gaf me de gouden tip door te zeggen dat die "vlieger" lag waar de stroomdraad van Neeroeteren naar Waterloos over het kanaal hing. Vermits ik een luchtfoto van 1949 had, kon ik die stroomdraad perfect zien.
BEELD
archieffoto, luchtfoto van Maaseik – copyright provincie Limburg en UGent
BEELD
video met beelden van het kanaal en de brug, Maaseik
BEELD
video met beeld van een batterijklem en kogels
RONNY WITTING VERTELT
Toen ben ik met mijn collega Arnoud Gispen hier met de metaaldetector komen zoeken en binnen het half uur vonden we een batterijklem, kogels en dergelijke … en zo konden we het verhaal sluitend afwerken.
BEELD
Ronny Witting en Arnaud Gispen zoeken op het veld met behulp van de metaaldetector.
BEELD
Arnoud Grispen, erkend detectorist
ARNOUD GRISPEN VERTELT
Ik ben Arnoud Grispen en ik ben voorzitter van de Heemkundige Kring WOTRA in Neeroeteren. Wij doen opzoekingen naar vliegtuigen uit Wereldoorlog II.
Zomaar beginnen zoeken … dat mag niet. Je moet eerst een vergunning aanvragen bij het Vlaamse Gewest. Je moet toestemming hebben van de eigenaar van de grond. Er zijn ook nog enkele regeltjes, je moet bijvoorbeeld 18 jaar zijn.
BEELD
video met detailbeeld van het bedieningsscherm van de metaaldetector
BEELD
Ronny Witting en Arnaud Gispen vinden een kogelhuls op het veld met behulp van de metaaldetector.
ARNOUD GRISPEN VERTELT
Je moet ook alles aangeven aan de Centraal Archeologische Inventarisatie. Via die aangifte krijg je een vondstnummer en een registratienummer. Die nummers kun je gebruiken in eventuele latere publicaties. Wij gebruiken die om in ons jaarboek van WOTRA te zetten en het verhaal van het vliegtuig te ontleden.
TEKST IN BEELD
met dank aan Heemkunde Neeroeteren
Pierre Leurs en Ronny Witting
Arnoud Grispen en Bart Beckers
IOED Kempen en Maasland
www.onderderadar.be
logo provincie Limburg
Ga terug naar www.onderderadar.be.