De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.

"Les Monseigneurs" wint BKRK-award 2019 #Textiel

donderdag, 10 oktober 2019

Reeds enkele jaren staat Bokrijk gekend om de BKRK-wedstrijd die het jaarlijks organiseert. In het verlengde van het project VAKlab, het expertisecentrum rond vakmanschap en ondernemerschap in Bokrijk, zet de BKRK-award naast vakmanschap dit jaar ook sterk in op ondernemerschap.

“De focus lag meer dan ooit op ondernemerschap. Duurzaamheid, creativiteit en innovatie stonden centraal”, zegt Igor Philtjens, voorzitter van vzw Het Domein Bokrijk en gedeputeerde. “Dat is ook de reden waarom er niet enkel producten, maar ook diensten, projecten of onderzoeken ingediend konden worden. Onder de inzendingen zagen we heel wat jonge, startende ondernemers, wat bewijst hoe actueel het thema van deze wedstrijd is.”

Vakmanschap Textiel

De focus van de vijfde BKRK-award lag op Textiel. Een logisch gevolg van de expo Textiel die in 2018 opende in het Openluchtmuseum, met ontwerper en creatieveling Tim Van Steenbergen als vakcurator. Ook in deze wedstrijd nam hij als juryvoorzitter een leidende rol op zich samen met Ilse Dedeken, onderneemster en zaakvoerder van het linnenbedrijf Verilin. Aangevuld met de overige juryleden, Ruth Goossens (hoofdredactrice Knack Weekend) en Pascal Cools (managing director bij Flanders DC) vormden zij een sterke jury met de nodige kennis op vlak van creativiteit, vakmanschap en ondernemerschap. Meteen ook een hele uitdaging en interessante toetssteen voor de ontwerpers om de marktwaarde van hun inzending te kunnen inschatten.

Proces van de wedstrijd

Meer dan 55 ondernemende vakmensen dienden eind april een dossier in. Uit alle inzendingen maakte de jury een selectie op basis van duurzaamheid, innovatie, creativiteit en ondernemerschap. De tien sterkste inschrijvers werden uitgenodigd voor een meet & greet met de juryleden in het Kasteel van Bokrijk (VAKlab). Met de adviezen van de jury in het achterhoofd kregen de deelnemers de tijd om hun inzending te verfijnen en marktconform te maken op vlak van onder meer prijszetting, productieproces en gebruiksvriendelijkheid. Op basis van het definitief dossier werden drie finalisten gekozen. Van juli tot september kon het publiek via een online stemming de winnaar mee bepalen.

Winnaar: "Les Monseigneurs" – Victor Verhelst en Thomas Renwart

Deze ontwerpstudio is ontstaan vanuit een kruisbestuiving tussen grafisch ontwerp en textielontwerp. Victor Verhelst en Thomas Renwart laten zich inspireren door de natuur en zijn vanuit hun verschillende achtergronden samen op onderzoek gegaan naar hoe ze hun grafische tuin kunnen vertalen in textiel. In die zoektocht mixen ze oude ambachten moeiteloos met nieuwe technieken. Mensen gaan kleiner en bewuster wonen waardoor een tuin vaak ontbreekt. Via hun wandtapijten proberen Victor en Thomas op een speelse manier de mensen dichter bij de natuur te brengen. Les Monseigneurs is een circulair ontwerpbureau dat overloopt van de vakkennis. In hun wandtapijten en doeken verwerken ze, van de eerste tot de laatste inslag, de restgarens en overstock van bedrijven en textielwerkplaatsen. Dat ecologisch aspect, gecombineerd met de zoektocht van Les Monseigneurs naar de juiste markt voor hun producten én hun jeugdig enthousiasme, maakt volgens de jury van dit ondernemend duo de winnaar. Ze zijn ongetwijfeld een inspiratiebron voor vele jonge ontwerpers.

Laureaten

"Pōur" – Julie van den Boorn

Pōur is een merk dat een circulaire gedachtegang omzet in een bruikbaar én verkoopbaar design. Ze starten hun proces met waardevolle herwonnen grondstoffen. De ontwerpen worden met vakmanschap en liefde geproduceerd op een maatschappelijk verantwoorde manier: in sociale werkplaatsen, door mensen met een bijzondere positie op de arbeidsmarkt. Ook dit zorgt voor een bijkomende marktwaarde. Het bureau haalt de grondstoffen en gebruiksmaterialen zelf op, sorteert en ontmantelt deze en verwerkt ze tot nieuwe producten. Zo krijgen bijvoorbeeld afgedankte veiligheidsjassen een tweede leven als hoogwaardig rugzak of handtas. Het hele gedachtegoed van deze gedreven onderneming en Julie’s wens om bij te dragen aan een duurzame wereld passen perfect binnen de filosofie van deze BKRK-award.

"Woven Memories" – Salvatore Caltabellotta

Woven Memories is een onderzoek naar de psychologische voordelen die ontstaan tijdens het ambachtelijk creëren van textiel: hoe kan de repetitieve handeling van het weven bijdragen tot een verbetering van gemoedstoestand? Het onderzoek baseert zich op het feit dat Turkse tapijtweefsters uit Istanbul de gelukkigste mensen op aarde zijn. Woven Memories maakt een vertaalslag naar een toepasbaar product door een weefgetouw te integreren in een dagdagelijks gebruiksvoorwerp zoals een bank of stoel. Zo kan het weven als vakmanschap ook in een intieme setting thuis, bij de psycholoog of in een openbare wachtruimte voordeel opleveren. De jury looft deze inzending omdat ze het sociale welzijn vooropstelt in zowel de filosofie als de concrete uitwerking van het product.